Salomaa Yhtiöt ja Jari Aalto-Setälä perustivat bränditoimiston

Salomaa-yhtiöryhmä kasvaa uudella toimistolla. Syyskuun alussa perustettu Rabbit in a Hat kiteyttää liiketoimintastrategian bränditarinaksi niin, että sen avulla voi johtaa toimintaa, ihmisiä ja markkinaa inspiroivalla tavalla.

– Rabbit in a Hat on tärkeällä asialla: se nopeuttaa kasvua kiteyttämällä strategiasta bränditarinan. Markkinoilta on puuttunut tähän erikoistunut osaaja. Toimiva bränditarina on johtamisen väline, joka inspiroi sekä asiakkaita että henkilöstöä, kertoo Salomaa Yhtiöiden toimitusjohtaja Kalle Laine.

Uuden bränditoimiston toimitusjohtaja Jari Aalto-Setälä on tehnyt brändeihin, markkinointiin ja palvelusuunnittelun liittyviä töitä 25 vuotta. Viime vuodet hän on tehnyt brändityötä SEKissä, jonka kanssa yhteistyö jatkuu nimettyjen asiakkaiden parissa.

– Menestyvä bränditarina on merkityksellinen, omistettava ja ennen kaikkea totta. Se tehdään aina yhdessä asiakkaan kanssa ja sillä johdetaan toimintaa. Vuosien varrella olen nähnyt menestystarinoita, joissa brändistä on kasvanut yrityksen arvokkain pääoma. Niissä kaikissa bränditarina on kiteytetty niin yksinkertaiseksi, että kuka tahansa ymmärtää sen. Silti brändiin on ladattu niin vahva merkitys, että se innostaa sekä omia ihmisiä että asiakkaita ja siksi se tekee vaikutuksen markkinoilla. Näitä karismaattisia, yritysten markkina-arvoa kasvattavia brändejä haluan nähdä lisää, toteaa Aalto-Setälä.

Aalto-Setälän mielestä brändin johtaminen on yrityksen kasvun johtamista:

– On yrityksen johdon käsissä, haluaako se johtaa brändiään vai antaa markkinoiden johtaa sitä. Parhaat brändit ovat yksinkertaisia. Ne saavat ihmiset samaistumaan ja innostumaan. Vahva brändi muuttaa yrityksen toimintaa haluttuun suuntaan – joka päivä. Brändinrakennus on kasvun arkkitehtuuria.

Bränditarina on parhaimmillaan kaiken toiminnan punainen lanka:

– Hyvin suunniteltu on vasta puoliksi tehty. Kiteytetty bränditarina kulkee punaisena lankana käytännön tekemisessä. Tekijät eivät eksy matkalla ja yrityksen toiminnalla on selkeä, kaikille ymmärrettävä juoni.
Jos brändi ei ole johtamisen väline, brändin dokumentaatio jää vain teoriaksi manuaaliin.

– Monissa johtoryhmissä pohditaan, miten strategia saadaan ohjaamaan päivittäistä tekemistä. Viestintää, markkinointia, tuote- ja palvelukehitystä, asiakaskohtaamisia ja puhelivaihdetta myöten. Kirkas ja ymmärrettävä bränditarina inspiroi kilpailuetua lisäävää toimintaa. Menestyvät brändit kasvavat sisältäpäin, kiteyttää Aalto-Setälä.

Lisätietoja:
Jari Aalto-Setälä, founding partner
jari@rabbitinahat.fi
040 546 9727